Kan du heller ikke sove?

Hvilke genveje kan hjælpe hvis ud ikke kan sove?

Kan Ikke Sove
Hvis du ikke kan sove, er det en god ide at prøve at finde ud af hvorfor det er. Hvis det er bekymringer eller stressede situationer, kan det være en fordel at prøve at løse disse, således at de ikke fylder for meget når du har brug for tiden til at sove. En anden hurtig måde at hjælpe en god nats søvn på vej, er at huske at bevare et godt indeklima i dit soveværelse. Din hjerne bliver tung og træt, hvis der er dårlige luftforhold i dit værelse, så sørg for at lufte ud regelmæssigt, og hold temperaturen lidt lavere end i dagstimerne, da det er her din krop sover bedst. Du kan også allerede fra morgenstunden være med til at sørge for, at du kommer til at sove bedre den samme aften; dette kan gøres ved at få nok sollys i løbet af dagen. Ved at få meget lys, vil hjernen nemlig opfange lyset som værende et tegn på aktivitet, og når du går i seng om aftenen og slukker luset, vil hjernen således fornemme, at den ikke skal være aktiv mere.

En god kombination af mad og træning er godt hvis du ikke kan sove

Hvis du vil starte dagen godt ud, kan du med fordel lave nogle lette træningsøvelser, løbe en tur eller lignende, idet din kropstemperatur så vil stige, og din hjerne forbinder en høj kropstemperatur med et højt aktivitetsniveau, og den vil få din krop til at være mere frisk. Et koldt bad vil have samme effekt med hensyn til hævelse af kropstemperaturen. Der findes også en række fødevarer, som kan hjælpe hvis du kan ikke sove. F.eks. er valnødder rige på et stof som hjælper kroppen med at danne det hormon som vil få dig til at falde hurtigere og bedre i søvn, og mandler indeholder magnesium, som også er vigtigt for at kroppen kan sove godt. Overordnet set er det også vigtigt at sørge for at få de rigtige vitaminer og mineraler, at være aktiv, få nok frisk luft og sollys, og prøve ikke at tænke eller stresse før sengetid.